tisdag, januari 09, 2007

sömnproblem

ja jag har ju obviously sömnproblem. nu är klockan tre på morgonen och jag kan inte alls sova, och så har det varit de senaste veckorna, månaden, månaderna, jag minns inte.

så vad beror då detta på?
läkare tror ofta att det är stress som ligger bakom. stressen gör att det inte finns en chans för kroppen att koppla av.

vad kan man göra åt det?
man ska inte lägga sig förren man känner sig trött. man ska varva ner två timmar innan man går och lägger sig för att kroppen ska kunna hinna bli tillräckligt avslappnad. man ska älta INNAN man går och lägger sig (tack för det tipset liksom). man ska undvika koffeinhaltiga drycker samt socker sex (!) timmar innan man går och lägger sig.

sömnproblem kan vara skadligt för hälsan. risken för diabetes och fetma ökar. tydligen så är det så att vid sömnrubbningar så aktiveras stresshormoner som i sin tur stör sockeromsättningen i kroppen. tex så finns det ett ämne i kroppen som heter leptin som har stor betydelse för aptiten. när den störs så blir suget efter fet och sockerrik mat större.

jag har faktiskt börja tänka på de här sakerna. jag försöker ta promenader, jag undviker socker på kvällarna och jag lägger mig inte förren jag är trött. men ändå hjälper det inte. jag känner mig uppsvullen och konstig och jag antar att det är stressen. men hur fan ska man älta allt innan man går och lägger sig? jag vill inte älta alls. nä, det är väl bara att vänta ut det.

tack och godnatt (as if...).

7 kommentarer:

Anonym sa...

jag hade väldigt svårt att sova förut... har det fortfarande periodvis... en sak som jag tror påverkar förmågan att somna är skärmtittande, alltså såväl tv- som datorskärmar, även om datorskärmar nog är värre eftersom man generellt sett sitter närmre och är mer aktiv. kanske har att göra med strålningen... nåt skumt är det i alla fall. så, tips från mig: ha nån form av kvällsritual, typ stänga av tv och dator, dricka lite kvällsté, ligga i sängen och läsa med mysbelysning tills man slappnar av... och sen sova. sen tror jag för egen del att jag sover bättre när jag är utmattad, så jag ser alltid till att fylla mina dagar alldeles för mycket... men det är klart, då får man stressen på halsen igen...

Anonym sa...

Det är mycket som kan påverka om man kan somna eller inte.. Att äta och dricka ordentligt är t.ex. också viktigt. Dock inte för nära inpå då man ska sova.

Det där med ältandet tror jag dock missuppfattas lite för det mesta. De flesta tror att det är pga att man ältar som man mår dåligt/inte kan sova, men jag anser att det ofta är precis tvärtom.. Först är man sömnlös/mår dåligt och sedan börjar hjärnan älta. Man ska därför inte tro att man kan älta klart och sedan somna/må bättre. Utan man måste försöka inse att ältandet är en symptom.

anna sa...

jag tror inte att det handlar om att man först är sömnlös och sedan börjar älta. det måste ju finnas ett skäl till varför man är sömnlös som är mer än bara fysiskt liksom. tror att sömnbristen är ett symptom på att man mår dåligt i övrigt. och det är väl det alla forskare kommit fram till också. för faktum är att man ju faktiskt sover bättre när man mår bra.

a>> tack för tipsen! jag ska försöka med de tipsen! visste inte det där om strålningen men det stämmer säkert.

Anonym sa...

Ja precis. Både sömnlösheten och ältandet är symptom på något annat. Något som fått kroppens hormoner i obalans... t.ex. dålig kost eller någon sorts näringsbrist.

anna sa...

fast man kan väl älta för ältandets skull? tror inte dålig kost har så mkt med saken att göra.

Anonym sa...

En annan orsak kan vara sysslolöshet. Det finns bl.a. forskning som visar på att är man sysslolös så blir man lätt deprimerad. Helt enkelt för att hjärnan får tid över att börja älta.

anna sa...

personliga problem? kanske svaret på det vi söker.