lördag, januari 06, 2007

Skabb

Såhär i juletider vill jag gärna dela med mej av en egen sjukdomsupplevelse. Att ha skabb anses ju som jäkligt äckligt, skabbigt rent av utsagt. Det jag minns är att jag på en semester i danmark började klia mig över hela kroppen så otroligt mycket att mina föräldrar blev irriterade på mig, men när de märkte att jag inte kunde sluta så tog de med mig till farbror doktorn som i sin tur grävde fram ett litet kvalster ur min hand. Jag minns att vi fick en kräm som hela familjen skulle smörja in sig med och alla sängkläder och kläder skulle tvättas och vädras. Alla mina gosedjur fick bo på altanen ett tag (förutom en liten brun nalle som numera är min skabbnalle). Smärtan som uppstod av krämen på min sönderkliade hud var enorm och jag sprang runt som en naken galning överallt i huset. Men den gjorde mig skabbfri iaf! Tills jag återigen började leka med min kompis/granne som inte lyckats med samma sak, så allt återupprepade sig, dock var jag ordentligare och kliade inte lika mycket, vilket gjorde att krämen inte gjorde lika ont.


Skabbdjuren är små brun-vita kvalster med åtta ben som gräver ned sig i huden och lägger ägg. De lever i ungefär 30 dagar, på den tiden kan tjejerna lägga två till tre ägg om dagen, de kläcks snabbt och de nya skabben blir könsmogna efter ca 10 dagar. 300 miljoner fall av skabb förekommer runt om i världen, de som har störts risk att smittas är barn under 2 år. Kvalstret rör sig i gångar i huden och kan ta sig fram 2,5 cm per sekund. Sprids genom (långvarig)kroppskontakt. Klådan som man får av skabben är oftast värre på natten och vid bad. Symptomen är utslag och knottror på armbågar, knän, handlederna, mellan fingrarna, skinkorna, ljumsken, runt naveln, bröstvårtorna och externa genitalier. Det kan dröja 2-10 veckor innan det börjar klia från att man blivit smittat, men man kan smitta andra innan det börjat klia. För att bota det, uppsök doktor och få en rejäl kräm med go i! (obs, skabb från djur kan ej få fäste på människan)

3 kommentarer:

anna sa...

oj, hur tror du att du blev smittad?

Anonym sa...

Jaaaadu.. Genom min bästa kompis (även närmsta granne). Både hon och hennes syster hade det och dom smittade mej troligtvis båda gångerna..

Anonym sa...

Hmm.. Börjar det klia på alla om läser detta?