tisdag, januari 16, 2007

populära sjukdomar: mul- och klövsjukan

det finns ju en del sjukdomar som har fått mycket plats i media för att de har ansetts vara farliga. tänkte ta upp några av dessa mediebevakade sjukdomar som blivit som begrepp för oss utan att kanske folk egentligen vet vad det handlar om. jag tänkte kalla den populära sjukdomar eftersom det är dem som folk pratar om, tänker på och hetsar om.

nu vet jag inte om mul- och klövsjukan fick sådär jättemycket uppmärksamhet men jag minns att det var en del prat om den när jag var barn i alla fall. fast jag fick liksom aldrig riktigt reda på vad det var för någonting. (hörde någon annan om denna sjukdom också? eller var det kanske något regionalt?).

sjukdomen började hos klövdjur men kan även smitta till människor. dock så är det ovanligt. hos människor så upptäder symptom som feber och blåsor på slemhinnor. det är inte så mycket mer än så, det är djuren som lider mest. om man märker att ett djur har mul- och klövsjukan så måste en anmälan göras till OIE (world organisation for animal health) inom 24 timmar.

mer spännande än så är det tydligen inte. men desto fler spännande sjukdomar finns det ju att skriva om senare!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Den känner man ju helt klart igen.. Tror det beror på att det var ett händelsekort i Nya Bondespelet eller nått sånt.

emma sa...

jo men jag vill minnas att det var rätt stort! inte som galna kosjukan precis, men ändå... har för mig att mamma berättat att det var stort förr (eh lite odefinierad tidsperiod..) nån gång också.

Joyce Hillary sa...

Allt tack vare den här stora växtbaserade läkaren som botade mig från (LUPUSSJUKDOM) hans namn är dr imoloa. Jag fick lupussjukdom i över 8 år med smärtor som: leder, hudutslag, smärta i bröstet, svullna leder och många fler. De antiinflammatoriska läkemedlen kunde inte bota mig förrän jag läste om hans rekommendation. För 2 månader sedan kontaktade jag honom via hans e-postadress. drimolaherbalmademedicine@gmail.com. och han skickade växtbaserad behandling genom DHL-kurirtjänst och han instruerade mig hur man dricker det i två veckor. efter det, och jag bekräftades botad och fri på sjukhuset efter att ha tagit hans kraftfulla växtbaserade läkemedel. Du kan också botas med det om du är intresserad, han använder också sin kraftfulla växtbaserade läkemedel för att bota sjukdom som: parkisonsjukdom, vaginal cancer, epilepsi, Ångestsjukdomar, autoimmuna sjukdomar, ryggsmärtor, ryggförstoring, bipolär sjukdom, hjärntumör, malign, bruxism, bulimi, cervikal skivsjukdom, hjärt-kärlsjukdom, neoplasmer, kronisk andningssjukdom, mental och beteendestörning, cystisk fibros, hypertoni, diabetes, astma Inflammatorisk autoimmunmedierad artrit. kronisk njursjukdom, inflammatorisk ledsjukdom, ryggsmärta, impotens, fetaalkoholspektrum, Dystymisk sjukdom, eksem, hudcancer, tuberkulos, kronisk trötthetssyndrom, förstoppning, inflammatorisk tarmsjukdom, bencancer, lungcancer, munsår, muncancer, kropp smärta, feber, hepatit ABC, syfilis, diarré, hiv / aids, Huntingtons sjukdom, akne i ryggen, kroniskt njursvikt, addisonsjukdom, kronisk smärta, Crohns sjukdom, cystisk fibros, fibromyalgi, inflammatorisk tarmsjukdom, svampspiksjukdom, borrsjukdom, Celiasjukdom, lymfom, allvarlig depression, malignt melanom, mani, melorheostos, menieres sjukdom, mukopolysackaridos, multipel skleros, muskeldystrofi, reumatoid artrit, Alzheimers sjukdom, återföra förhållanden. Kontakta honom idag och få ett permanent botemedel. kontakta honom via ... e-post- drimolaherbalmademedicine@gmail.com / whatssapp- + 2347081986098.
webbplats-www.drimolaherbalmademedicine.wordpress.com