torsdag, januari 04, 2007

frågan alla undrar men som ingen vet svaret på

... förren nu.

fick en jättebra bok av emma där svaren på alla konstiga frågor angående hälsa och hygien finns. skitbra som uppslagsbok! (fast som sjukdomsjunkie så har jag ju typ sträckläst den, haha)

ivarjefall, ett av mina första inlägg handlade ju om tinnitus och allmän öronhygien. emma undrade om man skulle rensa öronen med pinnar.

citerar från boken:

Fråga: Varför är det inte bra att stoppa bomullspinnar i öronen?

Svar: [...] Öronen behöver för det mesta inte rengöras. Öronen är som en självrenande ugn. Med hjälp av tyngdkraften och kroppsvärmen letar vaxet sig ut på egen hand. Om vaxet visar sig i ytterörat kan man använda en bomullspinne. Men om man inye kan anvhålla sig från att gå längre in riskerar man att få en vaxpropp eller en skada på trumhinnan. Om man drabbas av en vaxpropp så kommer det att göra ont och man blir halvdöv. Det finns receptfria medel som löser upp vaxproppen, men ljummer vatten i en gummituta fungerar vanligtvis lika bra. Om inget annat hjälper får man vända sig till en öronläkare eller söka akut för att få örat spolat.



någon som har någon annan fråga? jag kanske kan hitta svaret.



2 kommentarer:

Anonym sa...

I min ålder ska man visst oroa sig för prostatan.. Men hur vet man om det är något fel på den? Är det så att man kan ha "godartad prostatförstoring"? Och isåfall vad är skillnaden mot prostatacancer?
Så.. nu har du lite att forska i. :-)

anna sa...

alltså, menade mer att det kan finans svar i min bok och jag tror det här är en för allvarlig sjukdom :P... men eh, jag ska ta din fråga i beaktning.