tisdag, januari 16, 2007

förändrad smak och cellgifter



har tänkt att skriva en längre text om cancer någon gång när jag känner mig manad. läste dock en intressant sak idag som kanske egentligen inte är så intressant för någon annan. men men.

närjag var fyra diagnostiserades jag i alla fall med leukemi. leukemi behandlar man med hjälp av cytostatika som alltså bara är ett annat namn för cellgifter. jag tror att det finns någora fakta på att cytostatika kan ge bestående men psykiskt och fysiskt efter avslutad behandling men "absolut inte" i lika hög utsträckning som strålbehandling.

när jag var sjuk så var det några saker jag absolut inte kunde äta eller dricka fast jag hade gjort det innan jag började med cellgifterna. de saker jag minns är att jag kunde inte dricka mjölk, äta glass, popcorn eller chips. inte för att det var jättestort omlopp på tex popcorn eller chips på sjukhuset jag låg på men jag minns i alla fall att efter nästan till varje måltid ville de att jag skulle dricka mjölk och efteråt äta glass. glassen vet jag inte riktigt varför de försökte truga i mig, kanske för att det var mjölkprodukter i?

en bieffekt av cellgifterna är att smaken och lukten förändras, de antingen försvagas eller förstärks. under behandlingen är det bra att undvika favoriträtter eftersom de kan förknippas med den här förändringen. om man inte gör det är risken ganska stor att man känner motvilja mot maten även efter behandlingen är slut.

idag kan jag äta både glass, popcorn och chips.
men jag kan absolut inte dricka ren mjölk. blir illamående bara jag luktar på det. det är ganska konstigt faktiskt. att motviljan mot mjölken stannat kvar men inte mot något annat. tyder det på att de TVINGADE i mig mjölk till varje måltid? det verkar ju inte så snällt.

ehm.

Inga kommentarer: