tisdag, januari 30, 2007

DEN DÖDLIGA DENGUE

Jag trodde först att det var jet-lag. Hela min kropp kände obehag där jag satt och vred mig med febern i en flygstol. Jag hade gått på planet i Thailand, landet där jag blev smittad av dengue-feber.

Smärtan tycktes utgå från skelettet, en smärta som har gett sjukdomen öknamnet benknäckar-feber. Roten till det onda, som förökade sig i min kropp under plastpaketerade måltider och mellanlandningar, var myggorna. Dengue-febern smittas på samma sätt som malaria, skillnaden är att det sker på dagtid. Klimatet för bägge sjukdomar är tropiska. Och jag hade slutligen landat i Sverige.

Där kom feberyrorna och en termometer intygade att jag inte led av jet-lag. Vid ett senare besök på infektionskliniken fick jag min diagnos, en sjukdomsom saknade vaccin, profylax eller medicinering. Denguefebern var även dödlig. Antingen leder sjukdomsförloppet till slutet eller tillfrisknande. Avakta och observera, det var det enda som kunde göras. Blodprov med löpande blodplätts-kontroll pågick dagligen och efter några dagar sjönk lyckligtvis febern istället för mina blodvärden. Hettan, som tidigare kom inifrån, satte sig istället på min hud. Och utslag täckte hela min kropp. Röda prickar som drev mig rasande. Jag var på väg att klia mig självtill vansinne.

Jag bibehöll en känsla av odödlighet genom processen. Förutom för en stund. Då tänkte jag på döden, alla dem i min närhet. Då var oron omkring mig det som gjorde ont, min familjs farhågor och mina vänners frågor. Den stund då jag insåg det potentiella allvaret i min sjukdom, tog jag endel hälsobeslut. Sen kom slutligenförbättringen. Under några veckor gick jag från svaghet, till stabilitet och styrka. Och jag var frisk. Därefter följde jag succesivt mina beslut för att leva sunt på andra sidan av den dödliga dengue.

15 kommentarer:

stina sa...

gah! det var ingen vanlig influensa det. fan vad coolt att kunna säga att man har haft denguefeber. "den är dödlig!" :)

anna sa...

hur lång tid tog det innan du blev frisk?

emma sa...

varför är det som så att kroppen inte klarar av hur många dengue-febrar som helst? alltså, vilka eh organ är det som tar stryk?

Anonym sa...

Läskigt värre.. Är det en viss typ av myggor som sprider dengue? Eller skulle man kunna få det i Sverige om myggorna härjar på ett sjukhus t.ex?

Anonym sa...

Tänkte fylla i några dengue-luckor men har tyvärr glömt många medicinska aspekter. Sjukdomen förtärde mina blodplättar och ökade risken för förblödning av inre organ. Jag var riktigt sjuk en vecka, därefter tog det ytterligare en vecka för att mina blodvärden skulle stiga till en rimlig nivå och totalt en månad innan jag var friskförklarad. Enligt min infektionsläkare skulle denguen troligen döda mig om den fann mig igen. Jag förstod inte varför, utan nickade bara och har därefter varit en hängiven myggmedel-användare. Myggarten som sprider dengue-febern finns i vissa tropiska områden, så finner ni en dengue-smittad patient på ett svenskt sjukhus behöver ni inte oroa er utan kan gärna stanna för en pratstund.

Anonym sa...

Tack, som jag trodde.

Anonym sa...

Hej! har precis haft en sambo sjuk i dengue och tänkte sprida vidare lite visdom: det finns olika sorters dengue, närmare bestämt fyra. Dock delas de in i bara två kategorier "klassisk dengue" och "blödardengue". Den förre, som ovanstående denguepacient hade är mkt sällan dödlig ... dock KAN den orsaka blödningar,vilket så klart inte är nyttigt. Grejen är också att för att vara mottaglig för blödarvarianten, måste man tidigare ha drabbats av den klassiska ... and that´s how it is. Å den vill man helst inte ha, även om många överlever den med om man får rätt vård. En viktig grej vid misstänkt dengue - man får bara dämpa febern med paracetamol -alla andra feber/värknedsättande medel kan förvärra tillståndet. hepp!

emma sa...

anonym, tack för infon! intressant detdär med paracetamolen... hoppas sambon mår bra nu. hepp tillbaka!

Anonym sa...

Jo, coolare än så blir jag nog aldrig.

Anonym sa...

oj svarade visst på det äldsta inlägget, förstod inte kronologin.

Anonym sa...

vad e dom första märkbara symptomer ?

har precis varit i thailand... och är helt pajj i kroppen, inte direkt nån feber men efter varje natt så är man helt genom svettig.

Är ingen doktor så tackar för svar som man fattar sej på :)

gästbloggare sa...

ItuYosha, det låter inte roligt! Vi på SARS är ju inte heller några doktorer så du kanske inte ska lita allt för mycket på oss utan gå till doktorn om du verkligen är orolig.:) Men jag ska vidarebefordra din fråga till Hanna som skrivit texten så ska vi se vad hon har att säga.
Krya på dig!

emma sa...

eh ja, det var jag som skrev det fast råkade logga in som gästbloggare. :)

Anonym sa...

Till Ituyosha,

Jag kan bara utgå från min egen erfarenhet när det gäller symptom. Till en början kände jag mig rätt utmattad, fick rödsprängda ögon och hade en obehaglig sjuk känsla i hela kroppen. Dengue-smeknamnet benknäckarfeber är ett väldigt träffande namn. Det skaver i skelettet. Tillsammans med en stigande feber följde även utslag.

Oavsett om dessa symptom stämmer in på dig eller inte är det säkerligen en god idé att besöka en läkare eller infektionsklinik, då det är viktig att få en diagnos.

Lycka till

Anonym sa...

till stina första kommentaren: va e det som är coolt med det? det är väl inte så jävla ballt alltså