onsdag, november 22, 2006

Temperaturen är hög uti kroppen...

Mina vänner, jag har nyheter!
Jag är sjuk!

Woho! Nej det är ju inte så kul såklart, men det är ju bra ur AHS (Alla har SARS) synpunkt. Fast faktum är att jag inte ens är särskilt sjuk egentligen... vilket osökt för mig in på ämnet när man egentligen räknas som sjuk.

Alla som känner mig vet att jag är lite lätt besatt av att ta tempen. Så fort jag känner mig lite varm eller lite kall eller lite trött eller har lite diffust ont någonsans så tar jag fram febertermometern. Sen avgör jag utifrån feberresultatet om jag får känna mig sjuk eller inte. Fast iofs så har jag ju redan när jag tagit fram termometern klassat mig som lite sjuklig så oavsett om jag har feber eller inte så gnäller jag nog lite...

Nåväl hursomhelst, jag har de senaste dagarna hostat och snorat och varit stel i kroppen och varit helt uppenbart förkyld. Ändå så har jag bara haft en febertopp på 37,3°! Det är ju ingenting! Nästan så jag skäms när jag skriver det, haha. Och enligt mina kriterier räknas man ju liksom inte som sjuk då. Iallafall nu undrar jag lite hur ni andra gör, vad kräver ni för symptom för att få kalla er sjuk? Jag har en gräns vid 37,6° i feber då jag kan få börja kalla mig sjuk. Eller ja, inofficiellt är det ju mindre men det är bara mamma som man kan klaga inför då.

Sen undrar jag också om det är sant att man ska lägga till 0,3° på ALLA termometrar? En vän sa det till mig för något år sedan men jag har alltid trott att det bara var på de gamla icke-digital termometrarna man gjorde så... Nån som vet?

4 kommentarer:

anna sa...

nej det är INTE sant!!! jag frågade faktiskt på apoteket när jag köpte en termometer eftersom den som mina föräldrar har måste man lägga till hel 0,5 grader på. hon i kassan verkade tycka att det var en konstig fråga. förut så var nog min gräns för att ha feber 37,7 men denhar nog sänkts till 37,5. dock så brukar jag ignorera rätt ofta om den är under 38. heh.

emma sa...

haha då kan jag ju meddela att jag hade 37,0° i "feber" igår. hahahaha. åh gud. iofs är väl min normaltemp under, men ÄNDÅ. fantastiskt att du ignorerar under 38. vi det laget är jag i det närmaste döende.

Anonym sa...

åh, jag är också febertermometerbesatt. och har en mamma som jobbar på apotek och tydligen är det så att man inte ALLS behöver lägga på någonting, på någon termometer. alla har ju lite olika temperatur ändå och bara man använder samma termometer så är det ju lätt att se när man har högre än vanligt osv.

vid 37.3 är jag bara lätt döende så då räknar jag det inte som feber officiellt. jag har lagt gränsen vid 37,5. och vid 38 är jag också döende på riktigt. här kan inte ignoreras nåt.

(gud, vad jag älskar den här bloggen, har jag sagt det?:D)

Anonym sa...

Jag har ingen febertermometer.. och inte bryr jag mig om vädret heller.
Själv gör jag som på stenåldern å bestämmer mig för att jag är sjuk när jag tycker min kropp är jobbigare att ha att göra med än vanligt.
Konstigt nog verkar detta oftast hända på tidiga mornar.. Speciellt om efter sena nätter.