torsdag, november 23, 2006

ganglion cyst

det är en ganglion cyst som jag har haft på handen. det är en knöl, en ofarlig cysta (känns läskigt att säga att det är en cysta dock), som är vätskefyllda och som inte gör särskilt ont.

första gången jag fick min knöl var på mellanstadiet. antagligen så kom den efter att jag hade skadat handleden (minns exakt hur, på något sätt råkade min hand slängas in i en vägg på gympan, urk jag hatar verkligen gympa fortfarande). jag fick för mig att det var cancer (såklart) och gick och kollade upp det. innan jag ens hade kommit innanför dörren till läkaren så sa han vad det var. han berättade att på medeltiden trodde man att dessa knölar var ett tecken på att man hade haft att göra med djävulen och botemedlet var att slänga bibeln på den.

imponerad över det läkesättet gjorde jag typ likadant. inte riktigt med en bibel men eftersom knölen var mjuk och vätskefylld så gick det bra att trycka tillbaka den. det tog ett tag iof, man måste mjuka upp den och göra det i omgångar. gjorde inte särskilt ont heller, mer värt än att ha en ful knöl på handen.

fast det spelar ju ingen roll, de kommer tillbaka. i alla fall har min gjort det (jag döpte den till och med på mellanstadiet. bernt. heh.), ibland med år emellan och ibland med bara några månader.

jag fick tillbaka den i slutet av sommaren nu efter att inte ha haft på några år men för några veckor sedan, efter en föreläsning, så var den bara försvunnen! helt mystiskt. jag hade iof tryckt lite men inte så jättemycket. jag hade den på föreläsningen och sedan var den bara poof! borta. helt skumt.

jaja, bernt kommer väl tillbaka. som alltid.

4 kommentarer:

emma sa...

jag undrar om detta är en vanlig men kanske lite tabubelagd sjukdom? eftersom jag vet tre som har/haft det samt att läkaren visste direkt vad det var du hade. men varför skulle det egentligen vara tabubelagt? ehm. men man hör ju typ ingen som pratar om sin ganglion cyst direkt...

anna sa...

vet inte, man skäms kanske lite. eller jag gör det iaf, för det ser ju inte vidare trevligt ut. det känns lite som att man är missbildad. heh.

Anonym sa...

Borde inte vara något att skämmas för. Utmärkt partytrick! Nu ser du cystan.. nu ser du den inte!

Anonym sa...

So traveleгs and travel businеss managers are not oρen to receiving cоmmunіcations from theiг еmplоyees.
So, it is essеntial to your meаning. Financing camе рaгtly fгom
the stаte prisons, anԁ to hеlp them live up to it's name.

Take a look at my weblog: internet marketing phoenix az