torsdag, november 23, 2006

lungdöden


på tal om att emma är sjuk.
vid den här tiden förra året var jag sjuk JÄMT (minns förra året med sorg, faktiskt den här lördagen som kommer fast för ett år sedan. emma och oscar på besök under filmfestivalen och jag däckade i 39,5 graders feber och oscar fick sitta brevid mig en hel kväll och övertyga mig om att jag inte skulle dö. emma åkte hem tidigare. kändes som att deras besök var rätt värdelöst för dem, haha). jag som aldrig blir sjuk annars var sjuk varannan, var tredje vecka ungefär. jag fick hög feber, lungorna gjorde ont och en blandad slem- och torrhosta. min mamma var övertygad om att jag var döende i lunginflammation och lyckades övertala mig ett tag om att så var fallet. fast så var det såklart inte visade det sig när jag sen släpade mig till doktorn. jag hade nån slags infektion i lungorna som vägrade att försvinna. jag fick ett recept på en halvstark hostmedicin (mollipect, vad ska det till egentligen för att få något innehållandes morfin?) som skulle smaka blodapelsin men som egentligen aldrig gjortde mig riktigt fri från hostan.

jag funderar på skillnader från förra året och detta år. kanske var det så att jag var mer stressad förra året, hade högre krav på mig själv, mer att göra i skolan, mer psykisk stress. och även trots att det inte är fastställt av forskare så undrar jag ändå inte om kylan faktiskt hade något med det att göra. det var svinkallt ute, svinkallt i min lägenhet, svinkallt i skolan. det MÅSTE ju påverka på något sätt. det kan inte vara nyttigt att andas in så mycket kall luft, det kan inte vara nyttigt att leva i ett sånt här kallt klimat.

ivarjefall var jag rätt dålig fram tills februari då jag åkte till sydafrika. jag tror inte att det var en slump. i år har jag laddat upp med filtar, ljus, en värmefläkt till lägenheten (!) och varma tröjor samt massa skolk från skolan. i brist på ett varmt afrika liksom. och än så länge funkar det.

4 kommentarer:

Anonym sa...

jag fick faktiskt morfin-hostmedicin sist jag var sjuk. jag undrar hur det kom sig... jag var sjuk i en evighet och höll på att hosta ihjäl mig och läkaren ville väl vara snäll när det var tröstlöst virus och inget annat :)

förresten tycker jag att jag borde gästblogga hos er nångång. haha.

men nu ska jag sluta tjata om bloggens förträfflighet. det blir ju snart pinsamt.

anna sa...

åh stina, det ärklart att du får gästblogga! jag hör av mig om hur du ska göra :)

kul att någon gillar vår blogg! :)

emma sa...

stina, jag blir jätteglad när du skrievr att du gillar vår blogg så det får du gärna fortsätta med. :)

anna, jag minns det som en rätt fin helg ändå. fast jag var ju å andra sidan inte sjuk. ehm.

Anonym sa...

Ja, kyla är inte bra.. Det känner man ju, det är ju därför man fryser. Tänk på att man lättare fryser när man är riktigt sjuk.