tisdag, mars 27, 2007

"Tommy Nilsson gav mig kondylom"

Till följd av en förfärlig låt av Tommy Nilsson som jag lyssnade på igår kväll så drömde jag inatt en mardröm; jag hade kondylom!

Därför tänker jag nu ta tillfället i akt att uppmärksamma kondylom, eller könsvårtor som det också kallas, litegranna. Det jag vet om kondylom som jag minns sedan högstadiets sexualundervisning är att man får vårtor på könsorganet och att det är en rätt ovanlig könssjukdom. TRODDE JAG JA! Alltså vårtorna stämmer, men det är tydligen en av våra vanligaste könssjukdomar och risken att bli smittad vid oskyddat samlag är stor! Tänka sig!

Man kan dessutom vara smittad utan att man vet om det då de flesta som bär på sjukdomen inte besväras av symptomen. Oavsett var vårtorna sitter så finns viruset överallt i slemhinnorna genitalt, även i ändtarmen. Men alla får inte vårtor av viruset.
Vårtorna liknar små knottror: lätt upphöjda, rundade eller blomkålsliknande, rodnande eller hudfärgade. Men obs obs förväxla dem inte med de talgkörtlar som finns normalt i huden och vid könsorganen. Inkubationstiden är oftast flera månader. För de flesta försvinner vårtorna av sig själv men för vissa kan behandling krävas då man t.ex. fryser ner, skär eller tar bort vårtorna med laser. Låter rätt obehagligt må jag säga.

För att undvika kondylom så är det kondom som gäller, även om den inte skyddar helt då den ju inte täcker hela det virusinfekterade området. För att undvika kondylommardrömmar rekommenderar jag att inte lyssna på Tommy Nilssons låt "Jag vill ha sex med dig"

4 kommentarer:

emma sa...

alltså, jag kanske borde klargöra att drömmen verkligen inte handlade om att jag hade sex med tommy nilsson. jag är bara väldigt övertygad om att det var hans obehagliga låt som orsakade kondylomdrömmen. så.

anna sa...

jag måste få tillägga att det var när jag hade lyssnar på den låten som mina magsjukesymptom kom fram!!! så akta er.

Anonym sa...

Nu räcker det inte att ha kondom. I en studie uppmanade man 82 kvinnor att använda kondom och att skriva dagbok om sitt sex under ett år. 42 klarade av att använda kondom varje gång. Av dessa blev 12 smittade ändå. Den faktor som hade störst betydelse för om man blev smittad eller ej var hur många partner man haft under året och hur många tidigare partner dessa haft i sin tur.
Ett gott råd är att vänta med samlag till dess du har bestämt dig för livslång gemenskap. Kärlek är mer än sex.

emma sa...

anonym, nej precis som jag skrev räcker det inte med kondom. men det är det bästa nu tillgängliga skyddet. och givetvis är det väl effektivt med avhållsamhet, även om jag tror det är ett ganska naivt "vapen" när det kommer till att hindra spridning av sexuellt överförbara sjukdomar.
intressant statistik dock, tack!