lördag, mars 24, 2007

malariatankar

såhär i insomnians tecken (som nog visserligen beror på att jag sov tidigare på kvällen) så börjar jag fundera lite på sjukdomar och sånt. malaria tex.
tre gånger under min livstid har jag varit i malariaområden, utan att ha tagit medicin mot det. alla som känner mig vet att jag har skitsvårt att ta piller och det är mest därför som jag har valt bort det. kanske inte så smart, tycker väl de flesta, men jag tänker att eftersom majoriteten av befolkningen i malarialänder/områden inte får malaria under sin livstid borde ju chansen inte vara sådär jättestor för en turist heller. ehm, kanske lite naivt tänkt.

i alla fall, första gången var när jag var i eritrea (återigen). efter det har jag varit sjuk med symptom som skulle kunnas liknas vid malariasymtomen (tex hög feber) men aldrig ens tänkt tanken på att gå och testa mig för malaria. fast om jag skulle få samma symptom nu, så skulle jag nog gå och testa mig. tror jag.
men det är lite knepigt det här. alltså, man kan ju få malaria trots att man tar tabletter mot det. okej, risken minskar avsevärt men det finns fortfarande en liten risk kvar. jag undrar om människor som skyddat sig ändå går till doktorn när de blir sjuka? (någon läsare som har varit med om det här som kan svara?)

jag fick reda på en sak om malaria när jag var i sydafrika senast som jag faktiskt inte visste om. tydligen är det så att när man tar malariamedicinen så kan man inte se i blodet hurvida man fått det eller inte. så att om man tar medicinen, blir sjuk och går och testar sig så kan man inte få ett svar på om det är malaria och eftersom man inte kan få det så kan man inte heller sätta in medicinering mot det. en "vän" berättade om hans väns mamma som hade fått malaria, men läkarna kunde inte med 100% säkerhet säga att det var det, och tydligen är det så att malariastadierna innebär att man får feber tre gånger om man inte satt in medicinering mot det. den tredje gången dör man med all säkerhet. så hon dog. jättehemskt.

den historien får mig att tänka efter lite om det verkligen är värt att äta mediciner. egentligen är det nog smartast att göra det, men tänk OM.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Min väns far var FN-soldat i Angola. Sista kvällen struntade de i myggen och satt ute ändå. Då fick han Malaria, och inte den milda sorten heller.... han fick starka mediciner som gav honom hallucinationer och astralkroppsförflyttningar (eller vad det nu heter) och han tappade mycket hörsel och en hel massa dumheter var det.
Nu tror jag iofs att han åt piller... det bör han ha gjort... de såg iaf att det var Malaria!

(kontenta: det är ingenting att leka med, Malaria)

anna sa...

eftersom malaria har en inkubationstid på typ två veckor till två år (eller något) så hade medicinen kanske redan hunnit gå ur kroppen?
självklart är det viktigt att skydda sig! det var egentligen ingen anti-propaganda som jag skrev, utan ville bara dela med mig om vad jag hört.

emma sa...

jag hade en lärare (som bott i nicaragua en längre tid) som pratade om det nån gång. minns inte riktigt hur hennes resonemang gick men summan av kardemumman var iaf att det var mycket bättre att inte ta malariamedicin utan bara behandla rätt av när man väl fick det. men tja.. jag vet inte. är väl en avvägning antar jag.

Anonym sa...

Tjena hej! Har du kollat upp det där med att man inte behandlar misstänkt malaria bara för att man käkat medicin och att detta då ska omöjliggöra ett test av om man verkligen har sjukdomen? Jag tycker det låter som snick snack kan jag säga.

För övrigt kan jag när det gäller sjukdomar tillägga att min fem månader gamla son fått epilepsi. Det ser jävligt obehagligt ut när anfallen kommer. Så att ni vet.

Hej då.

anna sa...

hnk, jag hörde detta av en kille som jobbar med några av världens främsta malariaforskare, så jag tror på det. dessutom sa jag inte att det UTESLUTANDE inte går att se på testerna. vad jag TROR är att det går att se när medicinen gått ur kroppen.

men å andra sidan är ju chansen betydligt mindre att man faktiskt drabbas av malaria om man äter medicin så jag tror att det här handlar om ytterligheter.