fredag, mars 23, 2007

hjälp mig!



jag har haft så jävla ont i magen i över en månad nu!

okej, min mage har alrig blivit riktigt normal sedan jag var i eritrea för några år sedan. oscar tog med sig amöbadysentri därifrån (som han också skrivit om på alla har sars) så ni kan ju förstå att klimatet för magen där kanske inte var det bästa.

hur som helst så har jag alltid tagit det som stressymptom (magkatarr) och försökt behandla mig själv med losec (receptfria). och ja, det har väl fungerat ibland men just nu känner jag inte riktigt för att försöka ge mig på något sånt eftersom symptomen för magkatarr (förutom magkramper: sura uppstötningar och halsbränna) inte riktigt stämmer in. det skulle vara konstigt om det var amöba också (symptom: magkramp, smärtor vid avföring, blodiga diaréer) eftersom det inte känns helt allvarligt.

det är alltså inget ihållande magont jag pratar om, utan snarare några gånger om dagen får jag liknande magknip som sitter i ungefär en halv minut. ibland kommer de med snabba mellanrum men håller sig sedan borta resten av dagen. i don't know what to do. jag KÄNNER mig inte stressad, jag har ätit BRA när jag varit borta (bättre än hemma) och jag känner mig inte sjuk i övrigt liksom.

så kära läsare, har någon något tips på vad det kan vara eller vad jag ska göra åt det? jag är inget stort fan av att ta piller, enbart flytande form går ner (och samarin känns inte som det ideala. köpte förresten syadafrikanskt samarin med äpplesmak, så jävla äckligt. två av biverningarna var att man kunde få magkramper och hamna i koma).

4 kommentarer:

Anonym sa...

släng av campylobacter? jag fick det vid en thailandsresa och det var verkligen MAGKNIP. gärna precis efter att jag ätit något. sen åtföljt av diaréer och feber iofs.

anna sa...

oj, det låter jätteläskigt. måste googlas!

emma sa...

fast jag har för mig att dina magproblem började innan eritrea? minns att du ville låna magmedicin av o nämligen :) så behöver ju inte ha med erirea att göra menar jag... fast risken finns ju helt klart, heh.

anna sa...

emma, nä jag tror egentligen inte heller att det är eritrea. jag har haft magkatarr några gånger men nu tror jag inte att det är det.