söndag, februari 01, 2009

2009 års första trendsjukdom: denguefeber

Nyheten att fallen av denguefeber ökar i Sverige nådde mig idag och eftersom vi här på Alla har SARS har fått förstahandsinformation om sjukdomen via Hannas ypperliga gästbloggsinlägg tänkte jag påminna er om det. DEN DÖDLIGA DENGUE. Läs det!

Men eftersom vi lever i så bistra denguetider tänkte jag fylla på med lite information om sjukdomen. Denguefeber liknar influensa och smittar genom ett virus som sprids av myggor. Symptom av denguefeber är huvudvärk, ryggsmärtor och blodsprängda ögon. Små hudblödningar kan ske från armhålor och händer. Symptomen brukar vara i 6-7 dagar och det finns varken behandling eller vaccin mot sjukdomen.

Dengueviruset som tillhör gruppen flavivirus är inte smittsamt människor emellan men kan smitta vid blodtransfusion från smittad person.

I januari noterades 17 fall i Sverige och av dessa har 13 smittats i Thailand under jul- och nyårshelgerna. Samma ställe som vår gäst-Hanna blev smittad på alltså. I fjol låg januarisiffrorna kring ett tiotal smittade. Sjukdomen beräknades 2007 ha smittat cirka 50 miljoner människor i världen, varav cirka 22.000 dog.

Det kluriga med dengue är att personer som en gång varit smittade och sedan återinfekteras kan drabbas av ett mycket svårare sjukdomstillstånd, kallat hemorragisk dengue. Än har dock inget fall av hemorragisk dengue noterats bland svenska resenärer. Obs obs denguefeber är anmälningspliktig enligt smittskyddslagen!

Antalet anmälda fall i Sverige brukar ligga mellan 30 och 60 per år. Över 75 procent av fallen i Sverige har drabbats under resor i Sydostasien. Denguefeber förekommer främst i ett bälte som innefattar Afrika, Asien och Latinamerika. Smittskyddsinstitutet uppmanar personer som ska resa till drabbade områden uppmanas använda myggmedel, samt myggnät och luftkonditionering eller fläktar nattetid.

En lite spännande är att klimatförändringarna anses ha bidragit till spridningen av Aédesmyggan, som sprider viruset som orsakar denguefeber.

1 kommentar:

Anonym sa...

jag har ett annat bra trendtips jag gärna vill höra mer om: sjukdomar som sprids av gnagare. tydligen är brunråttebefolkningen utom kontroll, och i malmö (där jag bor) springer det ju råttor överallt. vad bär de på för läskigheter och hur illa kan det bli? undrar ju jag.