fredag, februari 08, 2008

uvi

hej! det var länge sedan. det är väldigt dålig aktivitet på den här bloggen så därför har jag ett glädjande besked: jag är sjuk!

eller, ja, om urinvägsinfektion räknas som att vara sjuk. eller, ja, nästan urinvägsinfektion.

det var väl en sisådär 6-7 år sedan jag hade urinvägsinfektion senast. det hela började med otroliga kramper i den nedre magtrakten, nära underlivet. jag tänkte att jaja, det är nog ingen fara men mamma tvingade mig att gå till skolsköterskan. skolsköterskan var förfärad och tvingade mig samma dag som jag gick dig att åka 3 mil till en läkare som hon kände. efter det var det massa turer fram och tillbaka för urinvägsinfektinen försvann inte. när det hade gått runt ett halvår eller ett år av magvärk sa min mamma att det säkert var en tumör (hon är så diskret...) och tvingade mig att gå till en gynekolog. gynekologen var en hemsk kvinna som tyckte att jag sjåpade mig. "unga flickor som du får inte urinvägsinfektioner", sa hon. jag förstod ingenting, det är väl snarare jättevanligt? i varjefall var det ingen tumör utan bara en KRAFTIG förstoppning. jag blev hemskickad med laxoberal och med tankar på att jag aldrig mer skulle uppsöka en gynekolog igen (har jag heller inte gjort sen dess, heh).
magvärken släppte i och med att förstoppningen försvann men kom tillbaka efter några år. dock inte lika tydlig som förr. jag har alltid tänkt på att försöka sköta magen efter det (har dock inget avföringsschema som man kan se på ålderdomshem!). hursomhelst kom magontet tillbaka KRAFTIGT den senaste veckan och trots idogt bruk av laxoberal har den inte gett med sig. köpte ett urinvägsinfektionsprov på apoteket som visade att inte allt stod rätt till trots allt, funderade på att dricka mängder med tranbärsjuice eller rosta några umeboshiplommon som jag sedan maler ner till te men gick till doktorn ändå.

det första doktorn sa till mig "jaha så du väntar barn" och jag stirrade chockartat på henne och sa "eh nej! det hoppas jag inte". "nähä, jag bara undrade", sa hon. vadå, vad betyder det? att hon tycker att jag är tjock eller att "problem med att kasta vatten" (VEM använder fortfarande det uttrycket?! KISSA heter det!) tyder på en graviditet (tydligen har gravida lätt för att få uvi)? skulle jag inte SAGT att jag var gravid när jag sökte hjälp? eller kommit dit för att få reda på om jag var gravid?
nitriten (det speciella testet för uvi) visade inga bakterier men däremot en högre halt av vita blodkroppar i urinen. "vi antar att det är en liten infektion", sa hon. "men det betyder alltså att det kan vara något annat?", frågade jag och fick till svar "ja en flytning, men det spelar ingen roll för antibiotikan fungerar mot det också". vadå, VAD betyder det? vadå EN flytning? jag fattar ingenting. hur kan vita blodkroppar men inga bakterier visa på infektion? och vadå ANTA? och varför får jag de där konstiga magkramperna när normala symtom är tex sveda vid kissning? äh jag fattar ingenting, men det blev ju i alla fall ett ointressant inlägg av det!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det låter verkligen märkligt!! Sveda och blod i urinen och så har jag hört men inte kramper.

Anonym sa...

Hej. Jag älskar er blogg. Ni borde faktiskt skriva lite oftare.
Hur många läsare har ni i snitt?

kram.

anna sa...

hej matilda, vad kul att du gillar vår blogg! jo vi borde skriva oftare men jag antar att vi båda kommit in i en svacka. jag vet faktiskt inte hur många läsare vi har, inte överdrivet många. emma vet säkert bättre än jag.

emma sa...

Hej! Härligt med uppskattning, och jag håller med.. vi borde verkligen skriva oftare! Angående antalet besökare så varierar det rätt mycket men just nu ligger det på runt 40-50 per dag. De flesta kommer hit genom att googla på olika sjukdomar, symptom och frågor. Just nu ligger "fistelgångar" i topp på sökningstoppen!
Kram.

Anonym sa...

wow, jag var helt besatt av fistlar förut! Det började med att min kompis sa att en fistel är en gång från tjocktarmen till huden, typ en pytteliten analöppning (som skulle bildas vid förstoppning, tydligen). Och att man kunde få flera stycken, att magen kunde bli helt prickig av alla illaluktande små öppningar! Men sen tog jag reda på hur det verkligen ligger till. Och nu har jag gått vidare.