fredag, februari 29, 2008

surprise surprise

jag är sjuk IGEN. hög feber. såklart kom den vid sämsta tidpunkten (tentor skriver ju inte sig själva som ni vet). konstigt nog känner jag mig rätt snygg ikväll (trots att jag luktar illa) och känner mig relativt pigg (örutom att jag fryser som fan och har ont i varenda ben i kroppen och att jag ynkar och vill bli omhändertagen) - det måste vara feberyra.


en fråga: vad ligger er normaltemperatur på? min ligger runt 36,5 vilket jag tycker är lågt. när jag var barn hade jag i alla fall runt 37,0.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,
Sjöng inte ni sången "temperaturen är hög ite kroppen närmare 40 än 37,5"? Jag tror den antyder att den normala kroppstemperaturen är just 37,5. Men vad vet jag iofs har inte ägt ngn termometer sedan jag var liten. Lite konstigt faktiskt borde gå och köpa än... under om det finns billigt på claes ohlsson...

anna sa...

jo jo, en het sång på scoutlägerna! men den fortsätter ju typ "så ska det vara när ångan är oppe", så det känns som att de normaliserar 40 där också. 37,5 låter högt tycker jag.

finns termometrar för 100 kr på apoteket! rekommenderar.

emma sa...

usch då, hoppas du kryar på dig snart.
jag tror min normaltemperatur ligger på 36.6 eller 36.7 om man inte lägger till de där 0.3 då som jag aldrig minns hur man ska göra med.
oscar, att ha en termometer är lika med himmelriket!

stina sa...

Har jag 37,5 har jag feber, kan jag meddela. Jag är jättekänslig för höjd temperatur. (Och just for the record, så tror jag EGENTLIGEN att låten går "närmare 40 än 37" och att ,5 har puttats dit av nån som tyckte det lät roligt.)

DESSUTOM ska man inte lägga till några tiondelar, utan man ska jämföra med sig själv och vad man brukar ha.

Jag är en temperaturbesserwisser och skulle kunna föra statistik när jag har feber och jag typ 36,6 - 36,9 när jag är frisk.

:)

anna sa...

feberfakta från vårdguiden: "Feber hos vuxna räknas vid över 37.2 grader på morgonen eller över 37.7 grader på kvällen.
Den normala temperaturen varierar från person till person men brukar ligga mellan 35.6 och 38.2 grader Celsius."