lördag, februari 10, 2007

Quasimodo fast sidledes

Då våra gästbloggare skrivit så bra om sina sjukdomstrauman så tänkte jag att det var dags för mig att dela med mig av min enda defekt som orsakat sjukhhusövernattning. Dock är den inte så dramatisk som varken von willebrandt eller denguefeber, men ändå!


Iallafall när jag var tretton så upptäcktes det att jag hade skolios. Ni minns kanske när man var på kontroll hos skolsyster så fick man böja sig framåt så de kunde titta på ens ryggrad? Ja, syster Marta upptäckte iaf att min ryggrad inte var som den skulle och efter några turer så blev jag remitterad till ortopeden på Ryhov i Jönköping.

Skolios innebär helt enkelt att ryggen är krokig sidledes. Man kan ha en eller flera böjar som mäts enligt en gradskala och utifrån det bestäms det vad och om det ska göras något åt det. Det finns förstås massa olika sorters skolios men det vanligaste är att det upptäcks hos tjejer i perioder av snabb tillväxt, typ början av puberteten.

Hur som helst, efter några kontroller så konstaterades det att min skolios blev värre och det var tvunget att göras något åt det. Undersökningar har visat att av de barn som varje år föds i Sverige är det 3 på 1000 som senare får en skolios som kräver behandling. Iallafall så beslutades det att jag skulle få en såkallad Bostonkorsett. Den är främst till för att kröken inte ska öka medan man växer (även om min mamma hävdar att på mig så blev kröken mindre, men det är jag lite skeptisk till).

(bilderna har jag snott någonstans ifrån, men det var ungefär så min korsett såg ut iaf)

På de sidor jag läst så beskrivs korsetten som "smidig". Det är inte riktigt mitt minne av det hela. Men om man med smidig menar att ha en beklädnad av hårdplast på överkroppen som spänns åt hårt som satan och gör att man har ont och inte kan böja sig så kan jag väl gå med på det. Bitterheten! Haha. Hur som helst, när korsetten sattes in så fick jag tillbringa jag tror det var två nätter på sjukhus. Jag minns att jag grät i smyg för att det gjorde så ont och vi fick övertala nattsköterskorna att lossa lite på spännena för att jag skulle stå ut. I början skulle korsetten användas 23 timmar om dygnet och det var ju jävligt jobbigt och dendär "fria" timmen var en lyckans timme som gick alldeles för snabbt. Men tro det eller ej men efter ett tag vande man sig faktiskt.

Sen blev det ju även som så att efter ett tag så fuskade jag mer och mer med korsetten och det var ett ständigt dåligt samvete. Å ena sidan att vilja typ vara vanlig normal tonåring och å andra sidan "tänk om min rygg krashar forever and ever nu". Men tillslut tror jag bara jag hade den på nätterna faktiskt.
När jag efter tre år var på sista återbesöket (när jag slutat växa typ) och de konstaterade att behandlingen varit effektiv och jag visste med mig att jag knappt använt den något under det senaste året kände jag bara "Mohahahaha, so long - suckers!" och var rätt nöjd med att jag inte använt den så mycket. Nu när jag surfat runt lite om fakta så har jag även sett att på senare år så har korsettanvändning ifrågasatts och någon skrev att man tror att den bara är effektiv 1 gång av 10 och att kröken för det mesta ändå inte hade blivit större även om korsett inte satts in. Det känns ju lite bittert.

Positiva saker med min skolios: Jag tyckte det var mysigt att åka till Jönköping och handla med mamma var tredje månad. Eh. Jag slapp bli opererad.
Negativa saker med min skolios: Det gjorde hemskt ont och man kände sig ännu mer som en misfit på högstadiet.
Såhär i efterhand så kan jag konstatera att jag blir väldigt lätt trött i ryggen men att jag i övrigt inte har några särskilda men. Å att tröttheten blir mindre om jag tränar duktigt, men det gör jag ju så sällan. Hm, denna text blev mycket mindre informativ än jag tänkt mig.
Men här är en väldigt informativ sida om skolios detta är en bra blogg av en tjej som snart ska opereras för sin skolios.

12 kommentarer:

anna sa...

korsetten ser fan inte nådig ut. jag tänkte mig alltid den som en såndär schysst 1800-talskorsett med spets och sånt. vet inte riktigt varför. gud det måste verkligen varit skitjobbigt.

emma sa...

haha jag vet! minns att jag tyckte det var frustrerande att folk alltid tänkte att det var ett litet sådär tjusigt snörliv eller nått, heh.

Anonym sa...

Usch. Med ett kallt finger på min ryggrad konstaterade en flåsande skolsyster att jag också hade skolios som liten. 99 procent rak och en procent sned sa man efter röntgen. Jag fick årligen ställa mig mot en kylig röntgenapparat för att se om jag började luta ännu mer. Men lyckligtvis så beordrade läkarna aldrig att jag skulle behöva klä mig i korsett. Den ser fruktansvärt obekväm och elak ut.

idaida sa...

Jag var nog tvärtom. Min rygg var liksom för rak. Fast åt alla håll. När man skulle luta sig framåt som en fällkniv fick alla andra en tjusig bågformad rygg. Jag var liksom bara stel som en pinne. Stel stel. Jag skyller på det än idag, när det kommer till saker som att klättra i träd och göra andra grejer jag inte gillar.

emma sa...

tack för medkänsla :)

ida, det var ju en spännande defekt! undra vad det beror på?

Anonym sa...

Jag har något som kallas Scheuermann Kyfos, det är när framkanten på några kotor är tunnare än normalt och ryggen blir krökt (fast inte sidledes). Även jag fick prova ut korsett å ligga över natten på sjukhus, men korsetten gjorde inte tillräckligt med nytta så jag "slapp" den. Men så har jag ju inte blivit bättre heller.

emma sa...

tolroth, aha! aldrig hört talas om faktiskt. f.ö så minns jag att du spelade in ett blandband åt mig inför min sjukhusvistelse som jag och mamma lyssnade på på kvällen. :)

Anonym sa...

Jaha ja.. Det hade jag glömt bort. :-) Minns du vad det var för musik på det bandet? Och tyckte du att det var bra? :-)

emma sa...

tolroth, jag tror att det var depeche mode på ena sidan och blandat på den andra. på blandatsidan så var stairway to heaven med och det gjorde mig glad för den var min favorit på den tiden. :)

Lovisa sa...

Det där skulle lät kunnat vara exakt min berättelse, bara det att min korsett var lite mindre och smidigare (Jag var korsetternas Xzibit och pimpade min hejvilt. Jag hade ett gott öga till gubben på ortopedtekniska och lyckades få honom att skära bort en hel del plast från den.) Fast erkänn att man fick rätt snygg figur efteråt... bortsett från att midjan sitter olika högt på höger- o vänstersidan numera för mig. Dock rätades jag upp från 30 till typ 12 grader, så för mig funkade, fast liksom du är jag för trött för att träna, och använde den gaaaanska så slarvigt sista tiden... lyckades ven ha två pojkvnner under korsettiden. Respekt till mig :P

gästbloggare sa...

loviasb, hahahaha! korsetternas xzibit! fantastiskt :D och det är väl klart att korsetternas xzibit hade två pojkvänner.. det säger ju sig själv liksom! haha.
men ja jag kan hålla med om figuren. min midja blev vansinnigt smal. däremot så blev höfterna lite märkliga.. som trappsteg ungefär, haha! nåväl, detdär försvann ju efter nått år sen ändå.
gött att din rygg rätades ut så mycket iaf! respect my sister in bostonkorsett :P

emma sa...

uhm, ja det var jag som skrev ovan. fast inloggad på fel konto. :)