onsdag, april 23, 2008

jag, en pillerjunkie?

jag gör en snabb inventarie av alla mina piller och dylikt hemma och konstaterar att dessa finns:

eeze - jag har på senare tid börjat fundera på om det är migrän jag drabbas av då och då (mer om det en annan gång) och tänkte prova dessa. tog min första igår när jag hade kraftig huvudvärk. vet inte riktigt hur de fungerade, jag somnade innan.

treo - med citrussmak såklart. ett av de läkemedel jag använder mest.

voltaren - stark och bra. trodde kanske att den skulle vara lite mer effektiv mot det där som jag tror är migrän men nja... ett av de läkemedel jag använder mest.

betasleep - receptfria sömntabletter från sydafrika. ett av de läkemedel jag använder mest.

stilnoct - receptbelagda sömntabletter, fast jag har typ bara en kvar

relana - något naturläkemedel mot oro och ångest. kan inte säga att det är en hit.

fludent - mot karies. ett av de läkemedel jag använder mest.

minifom - mot gaser. har inte provat, tror inte jag kommer göra det.

sen ligger det lite gamla malariatabletter (paludrine tex), magtabletter och antidepressiva och trängs med diverse geler (eh, gel i plural?) mot muskel- och ledvärk, alcogel och revaxör. en fin blandning.

hur ser ert förråd ut? vad används flitigast? samlar ni också på er precis som jag?


obs obs att vi på alla har sars inte är sponsrade av något läkemedelsföretag, så detta är inte direkt någon reklam :P

3 kommentarer:

stina sa...

Oh oh oh, nu blir läkemedelsjunkien helt till sig. Eeeeh.

Här finns:
Dimetikon (samma som Minifom). Tar jag varje dag och så fort jag försöker sluta blir magen en uppblåst ond boll igen.

Ziara: naturläkemedel mot PMS som jag tänkte försöka ta ett tag och se om jag blir människa.

Orudis: receptbelagd värktablett som jag tar vid mensvärk. Jag måste kombinera den med -

Omeprazol: mot magkatarr.

Ibumetin: min ständiga följeslagare. Kanske det jag tar mest förutom de jag tar varje dag.

Atarax: antihistamin som används som lugnande. Eller i mitt fall som sömntablett. Jag ångrar mig varje gång jag tagit en, för jag blir så seg dagen efter.

Cetirizin: jag har nyss bunkrat inför pollensäsongen, som jag inte känner av än.

Postafen: Åksjuketablett.

Dimor: Mot dålig mage. De här två är sådana som jag inte tar så ofta, men som är bra att ha. :)

Orudis gel: Du vet, "när man vet var man har ont", hehe.

Tre sorters nässpray: Renässans plus, Nozoil och Rhinocort (junkie på rehab).

Neurol.. .tror jag det heter. Något naturläkemedel mot "oro". Har jag inte tagit på typ tre år.

Elocon: kortisonsalva mot eksem.

Daktacort: kortison och svamp-kräm, också mot eksem.

Får Karbasal vara med också? Det är vanlig hudkräm, men jag har den på recept.

Och nu har det ändå minskat lite. Hee.

emma sa...

ah, bra! tänkte faktiskt senast igår att vi borde skriva mer om mediciner!

jag är ju inte så mycket för piller egentligen men de jag har är
panodil: för/mot allt (samt ett gäng av vad som verkar vara den amerikanska motsvarigheten, advil)

accura: budgetpiller mot pollenallergi

postafen: mot åksjuka

dimor: stopptablett mot diarré

hydrokortisonsalva ccs: receptfri mot eksem

vätskeersättning! kanske inte gills.. men det är ju piller.. mitt val vegetarian-piller! ah okej, gills kanske inte heller...
men sen har jag också lite malariapiller kvar bland annat malarone och några jättegamla paludrine och klorokinfosfat. även några gamla p-piller i form av mercilon 28 ska nog finnas i gömmorna!
iaf, det är helt klart panodilen som jag använder mest. ganska oexotiskt.

Anonym sa...

Vilket fint namn på en blogg. Uppmaningen är också trevlig. På min apotekshylla trängs Cipralex,Sobril,Imovane,Fludent, Tramadol och naturligtvis Kamagra. Med alla dessa grejer kan man ha skoj samtidigt som man är noga med sin tandhygien.