lördag, december 16, 2006

pest eller kolera?

en av mina favoritlekar är pest eller kolera. ni vet, den leken när man måste välja mellan två asdåliga alternativ. tex, skulle du helst leva ihop med bert karlsson i hela ditt liv eller inte ha några armar?
ivarjefall började jag fundera på vad jag skulle välja mellan just pest eller kolera och beslutade mig därför att ta reda på lite mer om sjukdomarna.

pest är en infektion som från början finns hos gnagare. det kan sedan överföras till människor. det finns tre olika sorters pest: lungpest (symptom: lunginflammation), böldpest (symptom: smärtsamma bölder, hög feber, diarréer) samt blodpest (symptom: drabbar blodbanan).
jag har länge trott att pest är utdött men det finns fortfarande kvar på vissa ställen i asien och centralamerika. idag går det dock att bota med antibiotika och det finns ett vaccin mot det.

kolera är en magtarmssjukdom. den ger kraftiga diarréer och uppkastningar som leder till att man blir enormt uttorkad. vätskebristen i sig leder till att man blir förvirrad, muskelkramper och störningar i saltbalansen. kolera smittar genom vatten och mat, och även genom olika kroppsvätskor. koleran är ratt vanlig på vissa platser i afrika, nu senast utbröt en stor koleraepidemi i kongo, men går att bota med vätska.

så, vad skulle jag välja? ganska svår fråga eftersom pesten är mer mångfacetterad än koleran. tex skulle jag hellre ha kolera än böldpest men hellre lungpest än kolera. men eftersom jag har spyfobi så skulle jag ändå välja pest. det känns lite orginellt att ha pest liksom.

vad skulle ni välja?

7 kommentarer:

soulkatt sa...

Lungpest. Helt klart.

anna sa...

men man får inte välja vilken sorts pest! man får ta den man får. heh.

emma sa...

åh, bra inlägg!
iaf jag skulle nog också välja pesten. koleran verkar så omfattande, man verkar ju liksom ha allt på en gång förutom feber typ.

emma sa...

ps. först trodde jag att "blodbanan" var en särskild form av banan, frukten alltså, och tyckte att det var jättelustigt och fnissade en lång stund åt at det fanns en särskild pest som drabbar bananer.

Unknown sa...

skulle också välja pest tror jag. känns ju som att det finns en liten chans att man får nog rolig version. känns ju tryggt att veta att det går att bota också!

Anonym sa...

jag tar kolera, helt klart, för det är jag vaccinerad mot. :)

Anonym sa...

Hoho, idag talade min bakteriologiföreläsare om enterobacteriaceae, bland annat pest och bakteriella gastroenteriter, bland andra kolera. Han sade att det var ett självklart val att ta kolera, om man skulle välja.
Motiveringen var att medan lung- och blodpest i princip har 100% dödlighet, så har obehandlad kolera 60% dödlighet. Men det bästa med kolera är att om man kan behandla det med bara sockersaltlösning, och det känns ju tryggare än det något osäkra att få tag på antibiotika mot pest. Om man behandlar kolera så är det under 1% dödlighet, och det är ju bra statistik.
En spännande sak med kolera är att själva tarmen inte skadas alls. Det är de små pumparna som sitter på tarmcellernas yta som normalt pumpar in salt, som istället börjar utsöndra salt, och vatten följer alltid med salt. Man kan bli av med 1 liter vätska i timmen, det är ganska imponerande.
Ja, och om man skulle råka få kolera i Sverige skulle man få vätska tillsatt intravenöst (så att man slipper dricka en liter i timmen), men i u-länder får man dricka, och dricka, och dricka. Nu får man ju i princip aldrig kolera i Sverige, men det känns väl också bra, att man bara skulle kunna ligga där, och få saltlösning rakt in i blodet?
(Oj. Nu blev det här långt. Men det var en rolig slump att min föreläsare valde mellan pest och kolera idag.)